بانک اطلاعات اصناف و مشاغل ایران

کلینیک دامپزشکی در اصفهان ، پت شاپ

در چند سال اخیر در بین مردم ایران نگهداری از حیوانات خانگی نظیر سگ، گربه، انواع پرندگان و جوندگان امری فراگیر شده است بنابراین نیاز به مراکز درمانی تخصصی این حیوانات بیشتر شده است. به خصوص در تهران و شهرهای بزرگی نظیر اصفهان. به طوری که امروزه نگهداری از حیوانات خانگی در اصفهان و پیدا کردن یک کلینیک دامپزشکی در اصفهان بسیار راحت می باشد.


اگر شما هم جزء دسته دوستداران حیوانات هستید و احتمالا از یک یا چند پت (حیوان خانگی) نگهداری می کنید یا قصد خرید آن را دارید، نسبت به آن مسئول هستید و باید به تغذیه و سلامتی آن ها اهمیت دهید بنابراین مراجعه شما به کلینیک دامپزشکی امری اجتناب ناپذیر است.
بنابراین باید در مورد اینکه چه زمانی و به چه مرکزی مراجعه کنید اطلاعات کاملی داشته باشید تا با تشخیص به موقع بیماری حیوان به بهبود زودتر آن کمک کنید.


کلینیک دامپزشکی در اصفهان


کلینیک دامپزشکی مکانی است که در آن کلیه خدمات تشخیص، درمان، پیشگیری و سایر اقدامات نگهداری برای انواع مختلف حیوانات نظیر سگ، گربه، انواع پرندگان مانند طوطی، جوندگان مانند خرگوش و .. به صورت تخصصی انجام می شود.

هر کلینیک دامپزشکی شامل یک یا چند دکتر دامپزشک، مسئول پذیرش یا منشی، تعدادی کارآموز، آرایشگر حیوانات و مسئول پت شاپ می باشد.
دامپزشک شخصی است که تحصیلات آکادمیک دارد و در دانشگاه در رشته دامپزشکی تحصیل کرده است.


دامپزشکی دانشی است که به شناخت، درمان و پیشگیری از بیماری های حیوانات می پردازد.
دامپزشکی درست از زمانی که انسان اولیه از حالت شکارچی بودن و کوچ نشینی به شغل کشاورزی و دامپروری و یکجا نشینی روی آورد رواج پیدا کرد و تا به امروز یک شغل مهم و حیاتی به شمار می رود.
در ایران باستان نیز به دلیل اهمیت اسب در ارتش، دامپزشکان در دولت داریوش ارزش و مقام والایی داشتند.
دامپزشک ابتدا حیوان را معاینه و چکاب می کند و پس از تشخیص بیماری، دارو تجویز کرده و ان را درمان می کنند.
جراحات را ضد عفونی کرده و درمان می کند.
اگر حیوانی دچار شکستگی شده باشد بسته به جراحت و تخصص دکتر ان را درمان و جراحی می کند
به صاحب حیوان در مورد نحوه مراقبت و نگهداری از حیوان مشاوره می دهد.
برای تبدیل شدن به یک دامپزشک خوب در درجه اول مهم است که به حیوانات علاقه زیاد داشته باشید.
همچنین باید توانایی کار در ساعات نامنظم و طولاتی را داشته باشد.


هر کلینیک دامپزشکی می تواند شامل یک دامپزشک عمومی یا دامپزشک دارای تخصص مانند متخصص جراحی، متخصص رادیولوژی، متخصص داخلی دام های کوچک و... باشد که با توجه به تخصصی که دارند می توانند کارهای درمانی حیوان شما را انجام دهند.
برای بردن حیوان خانگی خود به کلینیک دامپزشکی مانند سایر مراکز درمانی نیاز است که از قبل توسط مسئول پذیرش برای حیوان خود نوبت بگیرید تا هنگام مراجعه به کلینیک معطل نشوید و حیوان کلافه نشود.
کارآموزها معمولا دانشجویان رشته دامپزشکی هستند که برای کسب تجربه در این مراکز به پزشکان دامپزشک کمک می کنند.


بعضی حیوانات مانند گربه های پرشین و سگ های نژاد مو بلند نیاز دارند که حداقل هر 3 ماه یکبار موهایشان کوتاه شود. که این کار در کلینیک دامپزشکی توسط آرایشگر مخصوص انجام می شود.
اکثر کلینیک ها دارای بخش پت شاپ می باشند که مسئول پت شاپ می تواند در مورد نحوه خرید غذاها، تشویقی ها و وسایل نگهداری و مراقب از حیوان خانگی به شما کمک کند.
گاهی خود دامپزشک می تواند مسئول پت شاپ باشد و به شما در مورد خرید خوراکی ها برای حیوان مشاوره دهد.


برای اینکه حیوان خانگی شما در سلامت کامل به سر ببرد و کمتر دچار بیماری شود لازم است که حداقل سالی یک بار به این مراکز مراجعه کرده و حیوان را مورد چکاب قرار دهید و برای حیواناتی مانند سگ و گربه واکسن های مخصوص را سالی یکبار تزریق کنید.
علاوه بر این با مشاهده هر یک از علائم زیر باید حیوان را سریعا به کلینیک ببرید.

  •  بی حالی و بی اشتهایی بیش از ۱ روز
  •  اسهال و استفراغ ادامه دار (بیش از ۱ بار) یا حاوی خون
  •  سرفه، تغییر در نحوه تنفس یا باز نگه داشتن دهان
  •  هرگونه تغییر غیرعادی در پوست، چشم، گوش و سایر اندام های بدن
  •  علائم رفتاری غیر عادی مانند کج نگه داشتن سر، چرخیدن دور خود و..
  •  هرگونه تغییر در نحوه راه رفتن یا نشستن حیوان


هنگام مراجعه به کلینیک دامپزشکی خدماتی ارائه می شود که به شرح زیر است:
این خدمات ابتدا از سوال کردن در مورد بیماری و خلق و خوی حیوان خانگی شما شروع می شود هر چه تعداد سوالات بیشتر باشد نشان می دهد که دامپزشک به کارش وارد تر است.
سپس نوبت به معاینه کامل بدن می رسد.

یک معاینه کامل و خوب شامل:

  •  لمس بدن
  •  گوش دادن با دقت به صدای قلب و ریه
  •  نگاه کردن به داخل گوش ها و در صورت لزوم همراه با اتوسکوپ
  •  نگاه کردن و بررسی چشم ها
  •  معاینه دقیق داخل دهان و دندان ها
  •  معاینه پوست و مو

می باشد.

پس از انجام معاینه دقیق برای تشخیص بیماری نیاز به اقداماتی از قبیل آزمایش خون، رادیولوژی، سونوگرافی و.. می باشد که ممکن است در بعضی کلینیک ها این امکانات وجود نداشته باشد و برای انجام آن نیاز است که به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید.
نوشتن دارو و تجویز نسخه پس از گرفتن جواب آزمایشات و تشخیص بیماری انجام می شود.
داروها ممکن است به صورت تزریقی باشد که توسط کلینیک انجام می شود یا به صورت خوراکی که با راهنمایی دامپزشک خودتان باید به حیوان بدهید.

 
خدماتی که در کلینیک ارائه می شود بسیار متنوع است و برای هر نوع حیوان فرق می کند.
برای مثال خدماتی که برای سگ و گربه اراده می شود شامل:

  •  چکاب و معاینه دوره ای
  •  واکسیناسیون
  •  انگل زدایی
  •  کوتاه کردن مو
  •  کوتاه کردن ناخن
  •  پاکسازی گوش
  •  جرمگیری دندان

البته این فقط شامل خدمات معمول می شود و اگر سگ یا گربه بیمار باشند دامپزشک پس از معاینه آن ها برای تشخیص بهتر بیماری از ابزارهای دیگری نظیر آزمایش خون، سونوگرافی، رادیولوژی و... استفاده می کند که معمولا تمام این کارها در خود کلینیک انجام می شود. همچنین در صورت لزوم جراحی های سرپایی و جزئی همچنین جراحی های انتخابی مانند عقیم سازی نیز در کلینیک دامپزشکی انجام می شود.
خدمات دیگری مانند صدور گواهی سلامت، صدور شناسنامه، کاشت میکروچیپ و... نیز در این مراکز انجام می پذیرد.


همچنین اکثرا کلینیک های دامپزشکی دارای بخش پت شاپ می باشند که شما می توانید خوراک و لوازم مصرفی سگ یا گربه خود را از کلینیک و با مشاوره دامپزشک تهیه کنید.
بعضی از کلینیک ها دارای بخش پانسیون و نگهداری از حیوانات مریض هستند و می توانید حیوان را در صورت نیاز در همان کلینیک بستری کنید تا مراقبت های ویژه تا بهبودی کامل روی آن انجام شود.

برای حیواناتی نظیر خرگوش و بقیه جوندگان کمتر نیاز پیدا می شود که به کلینیک مراجعه کنند به علت اینکه این حیوانات اکثرا عمر کوتاهی دارند و نیاز به واکسیناسیون ندارند همچنین به خدماتی مانند کوتاهی مو و ناخن خیلی احتیاج ندارند.
اما برای مشاوره در مورد چگونگی تغذیه و خرید لوازم جانبی حتما به کلینیک مراجعه کنید و از دامپزشک کمک بخواهید.
به دلیل اینکه کلینیک هایی که خدمات پرندگان را ارائه می دهند محدودترند باید قبل از مراجعه به کلینیک با آن ها تماس بگیرید و سوال کنید که آیا خدمات پرندگان را نیز ارائه می دهند یا خیر.
این خدمات می توانند شامل :

  • کوتاه کردن پر ها
  • کوتاه کردن ناخن ها
  • اصلاح نوک طوطی سانان بزرگ مانند کاسکو

همچنین می توانید از قسمت پت شاپ غذا و لوازم مصرفی پرنده را با مشاوره دامپزشک تهیه کنید.


کلینیک دامپزشکی آپادانا با دارا بودن مجهزترین امکانات کلینیک دامپزشکی در اصفهان و کادری مجرب آماده خدمت رسانی به حیوانات خانگی در اصفهان می باشد.
همچنین این کلینیک با افتخار دارای اولین پت شاپ در اصفهان می باشد که با تنوعی از خوراک ها و لوازم مصرفی حیوانات خانگی پاسخگوی نیاز مشتریان خود است.


نظرات
نظر شما درباره این خبر
نام:
پست الکترونیک:
-->